Wednesday, November 17, 2010

Cara Setel Klep suzuki Skydrive


bgr : 1




 gbr : 2










 gbr : 3








 gbr : 4
Karena masih tergolong skutik baru maka enggak ada salahnya bila kita pelajari item-item tune-up pada Suzuki Skydrive. Minimal buat pengetahuan si pemilik agar makin akrab dengan besutannya.
Mari kita pelajari cara setel klepnya. Dibantu oleh rekan-rekan dari Suzuki Training Center (STC) kita dipandu agar tahu item-item setel klep atau sukur-sukur bisa melakukannya sendiri.

Agar lebih mudah mari diurutkan dari yang paling pertama harus dilakukan. Untuk bisa mencapai area kepala silinder harus melepas jok, boks di bawah jok dan cover body yang menutupi kepala silinder.
“Setelah terbuka semua, dari atas posisi karburator, air filter dan head silinder langsung bisa terlihat,” 

Kalau sudah terlihat kepala silindernya, segera ambil kunci L untuk membuka dua baut penguncinya (gbr.1). Setelah terbuka bisa terlihat kan setelan klepnya? Lalu posisikan klep masuk dan buang pada kondisi bebas atau posisi piston pada Titik Mati Atas (TMA).

Cara paling mudah untuk mencapai kondisi ini adalah dengan memutar magnet yang terhubung pada van atau kipas di sebelah kanan mesin. Bila garis pada kipas telah sejajar (gbr.2) dengan tanda segitiga yang terletak di crankcase artinya piston sudah berada pada kondisi TOP atau posisi piston pada Titik Mati Atas (TMA).

Tapi saat piston sudah berada di posisi TMA belum tentu klep dalam keadaan bebas (akhir kompresi). Bila piston berada di TMA pada akhir langkah buang maka kedua klep justru membuka atau tertekan rocker arm. Tapi saat piston berada di TMA pada akhir kompresi, kedua klep akan berada pada keadaan bebas.

“Saat kondisi bebas cirinya kedua rocker arm masih bisa digoyangkan. Atau bisa dilihat dari posisi dekompresi yang berada di atas (gbr.3),” 
Kalau sudah ketemu posisi klep bebasnya, maka sudah bisa langsung setel klep. Khusus yang ini sama dengan setel klep pada umumnya.

Pertama kendurkan mur pengikat pada baut stelan klep. Lalu letakkan fuller gauge (bilah pengukur) sesuai ukuran celah klep ke dalam ujung batang klep.
“Untuk klep isap toleransinya 0,04 mm sampai 0,07 mm, kita ambil tengahnya jadi 0,05 mm. Sedang klep buang toleransinya 0,09 mm sampai 0,13 mm, kita ambil 0,10 mm,”
“Kalau sudah putar baut stelan klep sampai terasa apabila fuller gauge di tarik terasa seret dan apabila didorong tidak bisa. Jangan sampai longgar bisa maju mundur dan terkunci sama sekali tidak bisa gerak (gbr.4),” . Dan terakhir keraskan lagi mur stelan klep.
Gampang kan?
by  wak karim

No comments:

Post a Comment

Privacy Policy for http://industri-car.blogspot.com/

If you require any more information or have any questions about our privacy policy, please feel free to contact us by email at tattoo.tattoo.12345@gmail.com.

At http://industri-car.blogspot.com/, the privacy of our visitors is of extreme importance to us. This privacy policy document outlines the types of personal information is received and collected by http://industri-car.blogspot.com/ and how it is used.

Log Files
Like many other Web sites, http://industri-car.blogspot.com/ makes use of log files. The information inside the log files includes internet protocol ( IP ) addresses, type of browser, Internet Service Provider ( ISP ), date/time stamp, referring/exit pages, and number of clicks to analyze trends, administer the site, track user’s movement around the site, and gather demographic information. IP addresses, and other such information are not linked to any information that is personally identifiable.

Cookies and Web Beacons
http://industri-car.blogspot.com/ does use cookies to store information about visitors preferences, record user-specific information on which pages the user access or visit, customize Web page content based on visitors browser type or other information that the visitor sends via their browser.

DoubleClick DART Cookie
.:: Google, as a third party vendor, uses cookies to serve ads on http://industri-car.blogspot.com/.
.:: Google's use of the DART cookie enables it to serve ads to users based on their visit to http://industri-car.blogspot.com/ and other sites on the Internet.
.:: Users may opt out of the use of the DART cookie by visiting the Google ad and content network privacy policy at the following URL - http://www.google.com/privacy_ads.html

Some of our advertising partners may use cookies and web beacons on our site. Our advertising partners include ....
Google Adsense


These third-party ad servers or ad networks use technology to the advertisements and links that appear on http://industri-car.blogspot.com/ send directly to your browsers. They automatically receive your IP address when this occurs. Other technologies ( such as cookies, JavaScript, or Web Beacons ) may also be used by the third-party ad networks to measure the effectiveness of their advertisements and / or to personalize the advertising content that you see.

http://industri-car.blogspot.com/ has no access to or control over these cookies that are used by third-party advertisers.

You should consult the respective privacy policies of these third-party ad servers for more detailed information on their practices as well as for instructions about how to opt-out of certain practices. http://industri-car.blogspot.com/'s privacy policy does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or web sites.

If you wish to disable cookies, you may do so through your individual browser options. More detailed information about cookie management with specific web browsers can be found at the browsers' respective websites.